2004 blev ett nytt bottenår för Bingolotto. Var fjärde lott gick förlorad – men nu blir det mer dansband i programmet. Medan en stor del av spelmarknaden ökar sin omsättning har Bingolotto de senaste åren gått åt motsatt håll. Bingolotto tappade 25 procent både i omsättning och i lottförsäljning under 2004 jämfört med 2003. Och ställt mot glansdagarna i mitten av 90-talet är tappet rejält. Då såldes det cirka 2,5 miljoner lotter per vecka, under fjolåret var motsvarande siffra 800 000.
– Då var inte konkurrensen så stor och det fanns ett nyhetens behag, menar vd:n Bengt Almqvist. Problemen är att åtgärderna skulle kommit mycket tidigare, det känns lite som om Bingolotto blev fånge i sin egen framgång.
Programmet på söndagskvällarna i TV4 har i snitt lockat 700 000 tittare. En åtgärd för att locka fler tittare är att återigen låta dansbanden få stort utrymme i rutan.
– Det blir en tydligare inriktning på underhållning där dansbandsmusiken kommer att vara en viktig och efterfrågad del, säger Bengt Almqvist.
Artikeln kommer från gp.se